Welcome to our community

Be a part of something great, join today!

• Hey all, just changed over the backend after 15 years I figured time to give it a bit of an update, its probably gonna be a bit weird for most of you and i am sure there is a few bugs to work out but it should kinda work the same as before... hopefully :)

RED in Sweden

Hej. Jag söker en RED med MX sensorn någonstans runt Malmö. Är det någon som har några tips på uthyrning? Tack.

Der er fine muligheder for at leje RED MX i København.

Red Cam for shooting in Stockholm 27/01/11

Red Cam for shooting in Stockholm 27/01/11

Hi all Stockholm based Red users!

I need to find a Red Cam for shooting an image film for Stockholm Fashion Week. The shoot is booked for the 27 january and the location is situated in central Stockholm.

Please contact me for further details: nathalie.neiman@berghs.se

Regards,
Nathalie

Til våre Svenske naboer, vi har Epic-M klar for utleie og er stasjonert i Trondheim.
Vi kan levere til Sverige og Danmark.

info@hmkfilms.com

Ni som har erfarenhet...

Vad tror ni om tullen på scarlet, jag fattade det som at RED:en gick igenom som stillbildskamera (?)

Hur är det med momsen?

Du kommer få kameran via Red UK, så ingen moms. Däremot ligger det olika tull avgifter på de olika delarna. Har inte fått klarhet i själva kamerakroppen, men tror det är 0% enligt siffror som publicerats här och var på forumet. Däremot är det väl 14% på LCD:n t.ex. 8% på några andra delar osv...

Om du skickar till England, så behöver du inte göra någonting då det är inom EU. Om du däremot ska skicka till USA, måste du göra en temporär export. Jag rekommenderar att skicka via DHL och be dem göra pappersarbetet åt dig, annars har då många tråkiga timmar att fylla i oändligt med tråkiga dokument! Du kan läsa om temporär export på tullverkets hemsida, men du kommer inte bli klokare.

/Mvh Peter Karlsson - Flowcine

Håller på att räkna ekonomi och ifall jag har finans för ett Red-köp. Funderar på att köpa en Scarlet dragon och sedan begagnade tillbehör. Först och främst vet jag inte om det är mer ekonomiskt för en firma, eller om det är bättre att köpa allt nytt (pga momsavdrag osv.) men hursomhelst skulle jag behöva lite klarhet i exakt vad det kostar att köpa online från Red.com med england inställt. Någon som köpt och vet hur mycket som läggs på?

Har kollat in detta paket
http://eu.red.com/store/products/scarlet-dragon-collection-canon

När jag omvandlat priset till kronor blir det drygt 148 887 kr med gällande valuta. Vad skulle i så fall bli tillägg (moms/tull osv) vid sådant köp?

...och finns det något tillägg som är ett absolut måste? Kommer att lägga till prylar allt eftersom, men för att ha ett fungerande paket från start, något mer som är ett måste?

Undrar samma sak?

Någon som känner till ifall det finns någon reseller i Sverige för Red-utrustning? Hört lite rykten om det

Jag har en fundering angående försäkring. Har just nu IF som mitt försäkringsbolag men ringer typ en gång i månaden för att fråga ifall min kamera verkligen är försäkrad :tongue_smilie:
Vad har ni för försäkringsbolag och finns det något ni kan rekommendera som faktiskt täcker allt från drulle, vatten och stöld men även ifall man hyr ut sin utrustning?
De flesta bolag jag frågat är inte så kunniga på området gällande specialförsäkring.

Jag har en fundering angående försäkring. Har just nu IF som mitt försäkringsbolag men ringer typ en gång i månaden för att fråga ifall min kamera verkligen är försäkrad :tongue_smilie:
Vad har ni för försäkringsbolag och finns det något ni kan rekommendera som faktiskt täcker allt från drulle, vatten och stöld men även ifall man hyr ut sin utrustning?
De flesta bolag jag frågat är inte så kunniga på området gällande specialförsäkring.

Jag har också IF och min försäkring täcker det mesta (drulle, stöld, produktion etc.) men inte uthyrning. Jag brukar lösa det genom att hyra ut mig själv som "operatör" (+ kamerautrustning) och är oftast med på location ifall något skulle hända. Jag nämner aldrig ordet 'uthyrning' på fakturor och dylikt.

Jag har också IF och min försäkring täcker det mesta (drulle, stöld, produktion etc.) men inte uthyrning. Jag brukar lösa det genom att hyra ut mig själv som "operatör" (+ kamerautrustning) och är oftast med på location ifall något skulle hända. Jag nämner aldrig ordet 'uthyrning' på fakturor och dylikt.

Precis, lite så jag tänkt också. De gånger en vanlig uthyrning kan ske kommer jag dock kräva underskrift för ansvar och egen försäkring om något händer. Men hur gör typ Ljud & Bildmedia? Frågade Daniel där om det men fick inga direkta svar angående vilken specialdeal man behöver göra.

Jag kommer hyra ut min Epic-w. Men då behöver jag väl inte själv ha en försäkring som täcker uthyrning? det räcker väl med att kunden skriver på ett avtal där denne står för kostnaderna ifall kameran skulle gå sönder och så kräver man att kunden själv har försäkring och på så sätt säkerställer att pengarna betalas?

Har Trygg Hansa med tillägg för uthyrning. Funkar förhållandevis bra. Jag hade dessvärre satt ett maxvärde på 1 miljon när vår kamera blev stulen av en hyreskund och det tog tid och lite trixande med advokat innan Trygghansa betalade ut fullt belopp.

Först nekade Trygghansa och sa att min kamera inte var försäkrad. Sen sa de att någon från firman var tvungen att vara närvarande när den hyrdes ut... sen hävdade det att det var ett bedrägeri mål och att de därför kunde ta väldigt lång tid och att de troligen inte skulle bli någon ersättning... sen sa de att jag kunde få en snabb deal, 200k sek ganska på direkten... men då tog jag in en advokat och det visade sig att vi inte behövde ha någon närvarande när kameran hyrs ut och att vi skulle ha fullt belopp.

Så mitt tips:

Maila försäkrings bolaget. Skriv din förfrågan mycket utförligt. Typ: Jag vill ha en försäkring för Sverige / Hela europa / hela världen (eller vad ni nu vill ha) och att det gäller, drulle, uthyrning, fukt, UV osv vad ni nu vill ha. Sen mycket viktigt, spara mail konversationen i sin helhet och printa ut den / ha den tillgänglig när något händer.... I mitt fall så hade jag förhandlat till mig försäkringen via telefon vilket är värdelöst, enligt min advokat så är alla försäkringsbolags första manöver att neka och hävda att det inte är något försäkrings ärende när det gäller större summor. Så då kan det vara väldigt bra att ha själva uppköpet och vad försäkringen täcker i skriven form...

Det är också så att de "almänna vilkoren" är gjorda för att kunna misstolkas så mycket som möjligt så normalt sätt står det inget i dem.

Ja fy fan, dom är riktigt sneaky dom där försäkringsbolagen. Eftersom jag aldrig hyrt ut kameror innan, vad för typ av folk är det som hyr en kamera som red, typiskt? är det produktionsbolag eller typ frilansare?

Back