Welcome to our community

Be a part of something great, join today!

• Hey all, just changed over the backend after 15 years I figured time to give it a bit of an update, its probably gonna be a bit weird for most of you and i am sure there is a few bugs to work out but it should kinda work the same as before... hopefully :)

RED in Norway

Ok, litt nerding på en solrik søndag. Red Rocket sparker fra; 2 t. 42 min materiale rendret ut i full debayer fra 4K, til ProResHQ 422 på kun 3 t. 23 min. Wohoo!!! (det betyr kanskje at jeg neste søndag kan komme meg ut på skitur)

Til dere som etterhvert får Epic'ene deres og vil skyte 3D: Jeg har nettopp skaffet meg en Genus Hurricane Rig til stereoskopisk 3D-produksjon, som jeg gjerne leier ut sammen med meg selv som stereograf. Riggen kan brukes både som beamsplitter og i parallell-konfigurasjon, for å kunne gi behagelig og troverdig 3D i alle situasjoner. Ta kontakt her, så bidrar jeg gjerne på ditt neste 3D-prosjekt :)

Sindre Sæbø
www.ekte.tv

Har fått RED SSD modul på kamera mitt nå (#476 MX), de ville ikke selge noe annet enn 64 Gb kort foreløpig, så jeg tok bare to (det er alikevel dobbelt kapasitet av det alle CF kortene mine hadde), avventer spesielt 256 Gb kort. Det fine er jo at SSD kortene tillater maks datarate på R1 av det som er mulig rent teknisk.
Har også blitt godkjent for å kjøpe EPIC-M, som jeg ser her på forumet at mange andre også har fått (virker som de har sluppet et større antall), jeg har bestilt og venter nå på levering, så det blir spennende!
Forventningene til Epic er ganske enorme...

Hei Eirik! :)
På de reklamefilmene jeg har skutt på Red One har mediamengden ligget på rundt 50-100 Gb pr dag, så 2x64Gb holder til mye for min del. Vet du sånn ca hvor lang tid det tar å laste over 64 Gb fra SSD til maskin med SSD? (e-sata eller FW800) Gleder meg til å teste det ut!

Har du hørt noe om når du får M´en din? Utrolig spennende med Epic i Norge!! Håper du har planer om å leie det ut... ;)

Mathias

Hei Mathias, jeg har lest et sted her på forumet hvor kjapt man kan laste ned fra SSD kort om man bruker esata og har tilsvarende rask nok raid, husker ikke tallet men det er kjappere enn noen tidligere muligheter, og jeg er ganske sikker på at det var kjappere enn real-time.

Mine typiske dagsopptak ligger også ofte på omtrent 100Gb +/- (med unntak av konserter), men jeg forsterker med 4 x 128Gb med Epic-M (som fordeles ut på MX´en) og jeg har 2x256 Gb kort som venter på meg (klare til levering), og kommer innen en måned.

Epic-M kommer veldig snart, jeg skal gi beskjed - vær du trygg ;-)

Epic-M´en kommer for utleie så fort den er på plass, men med visse forbehold, da det er en slags pre-produksjonsmodell så tror jeg ikke jeg vil leie den ut uten å bli med selv, med unntak av etablerte kunder (de første månedene), men jeg stiller med min kompetanse og masse support/utstyr og en MX i back- up om ønskelig.

Jeg skal gjøre alt det jeg kan for at folk som leier og bruker Epic-M har den gode opplevelsen som jeg er sikker på at dette kameraet vil gi, et feilskjær i begynnelsen med Red One var at folk leide det, og brukte det, uten å vite hvordan de skulle forholde seg til det, det ga en del dårlige erfaringer (pga. feil bruk) og en del dårlige inntrykk som det tok måneder og år å rette opp.

Jeg er helt trygg på at Epic-M er det beste digitale filmkameraet som eksisterer i dag, og skal sørge for at det første Epic-M i Norge ikke gjør noe ugang som skader RED sitt omdømme og ødelegger for fremtidige Epic eiere/brukere i Norge, grunnet feil bruk eller feil forventninger. Det er en rekke funksjoner som pr. idag ikke virker på Epic-M men som gradvis vil bli gjort tilgjengelig, såvidt jeg vet er det enda ikke mulig å ta opp lyd, men det kommer. I tillegg så er RED short på en rekke tilbehør, i starten betyr det bl.a. at man ikke kan bruke både LCD og EVF samtidig (man kan f.eks. bruke LCD eller EVF OG en SDI HD monitor), det mangler PRO I/O modul for tilkoling av XLR kabler mm., men det kommer...

Så her er det viktig for meg å gi god informasjon, god oppfølging/support så folk ikke drar feilaktige konklusjoner!

Ta kontakt om du har noen prosjekter på gang, så prates vi.

Så fort Epic-M´en lander, så skal jeg poste her... (det blir neppe lenge)

He-he, etter et par nervepirrende døgn, der Fedex tracking har byttet på å vise kameraet som "In transit" mellom hhv. Køln og Paris opptil 4 ganger om dagen, endte det opp med biltur til gardermoen ikveld, og ca kl 21.00 fikk jeg overlevert pakken!
Nå sitter jeg her med et "Powered-up" Epic-M serienr 646 foran meg, og roter litt i menyene...
Skal skyte musikkvideo på mandag og den blir på Epic!

Det er en fantastisk vakker sak, og så lukter den akkurat sånn som nye sånne ting skal. Den er litt tyngre enn jeg trodde, men den er jo helt rå! Menyene er veldig intuitive, men jeg har enda ikke funnet hvordan jeg blir kvitt free-run timecode og får edge code - som jeg foretrekker...

2 år og litt mer etter det opprinnelige "spring 2009" (som jeg trodde på dengang), jeg er nesten utslitt av å vente, enda RED ONE både med og uten MX har vært helt fantastisk hele tiden, og nå er alt enda bedre!

PS: Har litt følelsen av at Epic-M aldri kommer til å klare å tømme et 190Wh batteri...

PS2: for de som lurer så er følgende EPIC-M tilbehør på backorder: Bomb EVF, Side Handle, Batterier + lader, OG Redmote!
Så det er en litt spinkel pakke enda, men det funker som F... så lenge man har LCD touch screen og overgangskabel til vanlig batterier.

Imorgen skal jeg forske på om jeg kan bygge om den opprinnelige RED DOvetail´en, så jeg får 19mm stenger på Epic´en, inntil jeg får kjøpt noe litt mer kurrant, tror det skal gå med litt vinkelsliper/bormaskin og guts (på dovetailen altså, ikke Epic´en)

Attachments

• Epic646.jpg
    Epic646.jpg
    90.2 KB · Views: 0
Kom og lek Gunleik, du er velkommen når som helst! Skyter musikkvideo på Epic på mandag allerede, det blir moro!

Grattis Eirik,

Förstår din glädje, vi hade nöjet att filma med Epic till David Finchers "Girl with the Dragon Tattoo"
Epic är helt fantastisk, förstår inte hur RED lyckats pressa in allt i detta lilla format.

http://www.bluesky.se/?dnode=144&prid=41

För alla Redusers i Norge:

Vi har nu permanent Stab C Compact 5 axis Gyro head i Norge!
Det är ett samarbete mellan Ultimax Aerial 3D och Blue Sky samt Pegasus Helicopter AS.

Detta gyro är arbetshästen i Hollywood och tar alla format, från IMAX, 35, RED, Alexa mm.

Helikopter, bil, kran, båt, wire - Rock steady

blue skies/peter

Gratulerer Eirik!
Jeg kan bare forestille meg hvordan du hadde det rett før du åpnet pakken :-)
Håper RED godkjenner min forespørsel etter hvert også, jeg kan ikke vente med å ta i bruk verdens råeste kamera!!

Hvor fett!

Hvor fett!

Grattis mann! Første nordmann, be proud.. Så raskt det er mulig for oss studenter å bestille, er den så godt som kjøpt!

Venter i spenning på å se no footage gjort med EPIC'n din!

Kim Krohn Berle
KKBFILM

Back