Thread: RED in Sweden

Reply to Thread
Page 13 of 27 FirstFirst ... 39101112131415161723 ... LastLast
Results 121 to 130 of 266
    Senior Member
    Tjena Jonas,

Tullen gick bra som tur är.. Inga konstigheter. På följesedeln stod det Red digital still kamera, så det var inga problem. Jag var rädd att de skulle börja hävda att det är en video kamera och ska bestraffas med 17,5% tull... 0% låter bättre i mina öron :)..

Jag har baserat mina priser på 2,5%, så hyran kommer ligga på 5k - 10k beroende på konfiguration.. Uthyrning är inte min grej riktigt, så jag låter en tekniker sköta det där i fortsättningen. Det är ju schysst att få tillbaka lite slantar, som jag kan köpa nya leksaker för. Men inget som påverkar mitt dagliga leverbröd som tur är. Marknaden i Stockholm kommer nog vara mättat rätt snabbt.. Jag tror dagsljus snart har 6-7 kameror, likaså ljud&bildmedia osv. Många posthus har skaffat en egen. Så jag tror till sommaren finns det säkerligen uppemot 30 kameror bara i Stockholm.. De som sitter på primes, sitter bra till ;)

Jag tror dagsljus inte tar så mkt för själva Red kameran.. De har ju linser som heter duga, så det är nog det de tjänar pengar på + andra tillbehör.
    http://www.cgsweden.com Vfx, Motion Capture, Motiongraphics and Character Animation.
    Reply With Quote  

"De har ju linser som heter duga, så det är nog det de tjänar pengar på + andra tillbehör." - Det är ju ett effektivt sätt att stoppa privatuthyrare på också. Men det är klart att större produktioner vill ha HS Primes. Men - jisses 30 RED i STHLM + 10 -20 i GBG/MALMÖ - folk kommer att låna ut dom. Man kanske borde hyrt istället för att köpa! Å andra sidan blir det bra penetration för tekniken, vilket är bra för oss.
    Jonas Nyström
    Director/Cameraman
    - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    www.agentbauer.com
    www.jonasfilm.com
    Reply With Quote  

3. #123 Hyra Red - Slutfilm Dramatiska Institutet 
    Junior Member
    Hej!
    först vilket bra forum! Jag funderar på att filma min slutfilm på DI på RED och har fått indikationer ifrån teknikföretagen att de inte vill hyra ut till skolproduktioner pga efterfrågan ifrån övriga branschen så jag tänkte höra om det finns någon vänlig själ som inte använder sin kamera vecka 21-23 och skulle vara intresserad att hyra ut den till mig. Eftersom det är en skolproduktion kan jag inte betala något fullt listpris men vi kanske kan komma överens ändå.

Om det här låter intressant hör av er till mig på:

Telefon: 08-5557 2116
    Mail: larsjoelburman@gmail.com
    Reply With Quote  

Senior Member Nick Wolf's Avatar
    Märkligt jag ringde och pratade med ett uthyrnings bolag häromdagen och de va väldigt otrevlig jag undrade vad det va frågan om...vill inte de få 50.000sek för en veckas uthyrning tänkte jag?

När jag nämde att det finns ett community där privata personer kan stödjar varandra och låna eller hyra till varandra började de ändra om sin melodi...Men jag säger Fuck Them...Jag tar mitt business else where nämligen utanför Sverige!

Jag ska få min Red snart men ville spela in något medan jag väntar...

Men Svensk företag har levt ett sådant skyddad verksta utan konkurans att de fruktar inte
    konsekvens av deras dålig eller rent av shitty costumer service och kvaletiet...Those days are over...DAGSLJUS!

Också så typsikt Svenskt att hindra begåvningar från att få tillgång till resurser så att deras egna kan framstå som bättre än de är. Igen detta med att drar ner på möjligheter till konkurans...Fucking Social Democracy och sina Stasi methods.

DogDay

READ THIS AT MY BLOGG IN ENGLISH ABOUT SWEDEN:

http://vxzn.blogspot.com/

...
    Reply With Quote  

5. #125 Hej from Yank in Stockholm 
    Senior Member Kevin Jones's Avatar
    Hi eller hej : I live in Stockholm (downtown) and am a DP/Red Owner. I would love to be included in whatever email list you put together...as a suggestion I have started a RED CAM owners group on Facebook which folks may want to sign into as another way of getting in touch. I am american who lives in Sweden most of the year but min svensk ar inte so bra...... don't even have the right keys on my keyboard.
    I will post my equipment list soon as I will have most of my RED stuff in Sweden after May 2008
    I own a large Green Screen Stage in Santa BArbara California so would like to assist or partner with anyone doing the same in Stockholm
    kevin
    Reply With Quote  

I'm wondering if any RED owners can help a fellow owner with a non RED request. We are looking to work with a local company to provide us with a seamless plasma wall for an event in Göteborg. Any recommendations would be appreciated. Please PM or email me at jim@loganproductions.com .

Thanks!
    Jim Logan

Logan Productions, Inc.
    8035 N. Port Washington Road
    Fox Point, WI 53217

414-352-9691
    jim@loganproductions.com
    www.loganproductions.com
    Reply With Quote  

Quote Originally Posted by dogday View Post
    Märkligt jag ringde och pratade med ett uthyrnings bolag häromdagen och de va väldigt otrevlig jag undrade vad det va frågan om...vill inte de få 50.000sek för en veckas uthyrning tänkte jag?

När jag nämde att det finns ett community där privata personer kan stödjar varandra och låna eller hyra till varandra började de ändra om sin melodi...Men jag säger Fuck Them...Jag tar mitt business else where nämligen utanför Sverige!

Jag ska få min Red snart men ville spela in något medan jag väntar...

Men Svensk företag har levt ett sådant skyddad verksta utan konkurans att de fruktar inte
    konsekvens av deras dålig eller rent av shitty costumer service och kvaletiet...Those days are over...DAGSLJUS!

Också så typsikt Svenskt att hindra begåvningar från att få tillgång till resurser så att deras egna kan framstå som bättre än de är. Igen detta med att drar ner på möjligheter till konkurans...Fucking Social Democracy och sina Stasi methods.

DogDay

READ THIS AT MY BLOGG IN ENGLISH ABOUT SWEDEN:

http://vxzn.blogspot.com/

...
    Jag vet inte vem du talade med på Dagsljus som du upplevde som otrevlig. Kanske var det det lite svårt för bokningen att lämna besked eftersom vi just nu leverar kameror till två stora produktioner som båda kräver att vi ska ha en backupkamera på hyllan. Den enda kamera vi har på hyllan just nu är inte komplett (leveransproblem)den är dessutom RED's eftersom våran var trasig vid leverans.

Vi ställer väldigt ofta upp på spons, skolprojekt, utbildningar på ny utrustning osv. Men det förutsätter att utrustningen finns tillgänglig.
    Personligen tycker jag att det är bra att så många Red kameror kommer till
    Stockholm. Det gör ju att vi kan hyra in ifrån privatpersoner när någon som du ringer.

Ta gjärna din business utomlands, där är dagshyrona dyrare. Att vara kamerauthyrare i Sverige går i bästa fall jämt upp.

Vänliga hälsningar
    Jesper Holmström
    Dagsljus AB
    Reply With Quote  

Senior Member Nick Wolf's Avatar
    Jag är glad att du hittade hit Jesper. Kolla din mail.

MVH,

DogDay
    Reply With Quote  

Det räcker med en grupp för Svenska RED ägare, det behöver inte vara den jag startade ;-) men jag gjorde det för ett tag sedan. Skitsamma, det viktiga är att det kommer igång - här är adressen till RED ONE SWEDEN; http://www.facebook.com/group.php?gid=8883933308
    Jonas Nyström
    Director/Cameraman
    - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    www.agentbauer.com
    www.jonasfilm.com
    Reply With Quote  

Har just kommit tillbaka till Stockholm med Nummer 790! Gjorde musikvideo i New York förra veckan som kommer se helt grym ut :matrix:...

Bra initiativ med en facebooksida för oss som är lite mindre.

Kontakta mig om någon vill hyra. Hittills har jag ett REDpaket med rätt så mycket tillbehör (två RED Drive, 4 RED CFkort, 4 RED Brick, Base Production Pack etc), plus också macbook pro 2.6ghz, CalDigit eSATA RAID och G-Drive Mini. Gluggar kommer om några veckor med Birgers Canon Adapter (med followfocus) och sen RED Primes när de släpps.

Hälsningar från Olle Agelii
    Reply With Quote