|
|
Vi får väl se hur skönt det blir att plugga in en gammal SCSI baserad LTO drive i en dator om 30 år ;) Det här är precis vad som hänt mig förut. Använt en gammalt tapebackup som var SCSI-I baserat. Datorn dog efter 5 år, och det var helt hopplöst att få tag i ett SCSI-I kort till den nya datorn.
Jag har alltid fört över material till större diskar efter en tid utan problem. De ligger knappast längre än något år utan att ha förts över till en större disk.
LTO3A kör ethernet och det är ju knappast en standard som försvinner imorgon :calm: Jag har bytt från scsi till ide till sata på samma tid som jag gått mellan 10, 100 och 1000 Mb ethernet. Ja, just det - de är bakåtkompatibla :clown2:
En annan skön grej är ju att den inte behöver kopplas till en specifik dator. Man kopplar bara in den på lokala nätverket. Sedan har alla tillgång till den.
Jag menade bara att de där 30 års gränserna får man ta med en nypa salt ;) Investeringen av en LTO är ganska ordentlig.
Dollarn är på 5,95 idag iaf! Juhuu! :)
Jag tänkte beställa dovetail och lite rods från element technica.. Om ni vill splitta frakt osv, hör av er senast tisdag 2:a april för då går min beställning iväg!
peter at cgsweden dot com
/Mvh Peter K
Ok.. Hämtade ut kameran igår på Arlanda. Fedex är ett jäkla skämt, de satt och höll på mitt paket i fem dagar utan det hände ett s**t (jag är fortfarande upprörd).. Det slutade med att jag tog en taxi dit, och efter 15 minuter så fick jag kameran....
För er andra som ska plocka ut er kamera och ska betala moms på betalningskort.. Fedex betalning räknas som ett "uttag" och inte ett "köp" (har varit med om detta tidigare, så jag var förberedd). Mao, har man ofta en max gräns på uttag per dag, typ 20.000 kr. Som i det här fallet är alldeles för lite. Så jag förde över pengar till olika kort innan jag åkte ut till Fedex, så körde vi tills maxgränserna nåddes på varje kort. Betalar man via bankgiro osv, tar det ju sin lilla tid..
Har något uppgifter om vad det kostar att försäkra ett kamera paket? (ungefär)
Jag sitter och räknar på uthyrning här. Så har ni någon bra beräkningsmodell, så hör av er.. Jag har kollat lite på nypris/uthyrningspris och som jag tolkar det verkar modellen vara att produkter som snabbt sjunker i värde (camerabody, lcd osv) är det 2% av total värdet man räknar på. För lite mer långsiktiga investeringar (stativ etc) är det 1% som gäller.. Låter det rimligt?
Nää nu ska jag leka! Hej! :)
Ok.. Ordern till Element Technica blev lite försenad.. Men går iväg alldeles strax! Ingen annan som vill ha ultra rod, break out box etc!? Skickas med UPS ;)
/Mvh Peter K
Skulle vara kul att veta vad ni andra kommer ta i hyra vi ev uthyrning. Är det någon som vet vad Litegrip och Dagsljus kommer ta för sina RED. Cameracenter har också köpt en, så det kommer finnas rätt många för uthyrning. Proffshyrare kommer väl att välja dessa leverantörer, eftersom man ändå ska ha primes, grip etc... Ska man hyra ut ska man hyra ut ig själv också som operatör/DIT.
| « Previous Thread | Next Thread » |