Thread: RED in Norway

Reply to Thread
Page 2 of 52 FirstFirst 12345612 ... LastLast
Results 11 to 20 of 516
    Member
    Hei folkens,

var nede på IBC (mandag og tirsdag), fikk snakket med red folkene. Fikk gjennomgå hva vi trenger å kjøpe i tillegg til kameraet.

Herlig gjeng. Fikk dessverre ikke med meg 4K visningen av CTL, men visning på apple stand og inne i teltet var greit det og.

Red hadde 2 kam, + et tredje på apple's stand (like ved). Red's var fastmontert på stativer og utstilling slik at vi ikke fikk bære disse, men jeg ble igjen til tirsdag kl 1600 (nedrigg) da fikk jeg ta et av og ha det på skulderen og sjekke ut litt. Litt annerledes for ENG folk å bli FILM folk. (hvor skal hendene være, ikke linse kontroll slik som vi har på canonlinser til HDX-400 kameraet... )

Pr. dato finnes kun manuell kontroll av linsa, men jeg ble fortalt om en "Multi-grip", håndtak med linsekontroll og rec-button etc.. den er på vei!

Ellers så var det fint å se hvordan FCP funka med red.

Jeg sjekka også ut SCRATCH, fikk en bra demo, og lurte veldig på om vi heller skal kjøre denne programvaren... (vel skal vi levere til 4k film så har vi ikke noe valg pr. dato... ) FCP gjør jo nytta opp til 2k...

Men dog, IBC var veldig nyttig!

chao, Helge!
    Reply With Quote  

2. #12 Ja, vi elsker RED 
    Nok en nordmann på ventelista! Bestilte for et par uker siden og har siden lidd av seriøse konsentrasjonsproblemer. Denne vinteren blir lang... :wacko:

Litt om meg selv: Driver et lite produksjonsselskap i Kragerø sammen med kona, Brinja Steingrimsdottir. Hun har bakgrunn som regissør i Small Film og Moland Film Company. Jeg jobbet som jaleo- og senere smoke-operatør på The Chimney Pot fra '98. For tre år siden flyttet vi fra Oslo til Kragerø. Produserer reklamefilm for TV i tillegg til forskjellig oppdragsfilm, skjerm i butikk osv.

Tenkte egentlig jeg bare skulle gi lyd fra meg...

MVH
    Fredrik Harreschou
    Paper Bag AS
    Reply With Quote  

REDuser Sponsor Gunleik Groven's Avatar
    Hei.

Skal finne den mailen.

Ligger gravlagt i en gravlagt mailkonto -;)

OK om jeg finner den frem i slutten av mnd?
    (Ikke spør... -;)

G
    Reply With Quote  

Senior Member Eirik Tyrihjel's Avatar
    ...ser ikke ut som om vi trenger å skynde oss enda, nå spørs det vel om jeg ser noe kamera før tidlig 2008 - det viktigste er vel å slippe å sende ett nytt kamera tilbake til RED for reparasjon. Den som venter på noe godt, venter aldri for lenge...
    RED EPIC-W #1021, RED EPIC-X DRAGON #250, EPIC-M DRAGON #646, RED ONE #476 MX "MOTHER"
    Commercials | Live | Concerts | Corporate | RED rentals
    Red Pro Primes T1.8: 18,25,35,50,85,100 (all metric), red CF zoom 18-50 T3 (imperial), Red Pro Zoom 17-50mm T2.9 (m), Red zoom 50-150 T3 (m) + 300mm T2.8 (i), RED Pro Zoom 18-85mm (i)
    KOWA Cine Prominar 20,40,100mm
    www.groovyentertainment.com

Whether you think you can or think you can't - you are right. ~Henry Ford
    Reply With Quote  

RED forumet var nede i 24 timer for noen dager siden, og mistet alle tråder/medlemmer som var lagt inn nesten en uke tilbake i tid - om noen lurte på hva som har skjedd i denne tråden.

Vi pratet om BIFF i Bergen, var det noen som fikk sett 35mm/RED testen? Fortell!

http://biff.no/2007/index.php3?ID=Ny...Vis&counter=31
    RED EPIC-W #1021, RED EPIC-X DRAGON #250, EPIC-M DRAGON #646, RED ONE #476 MX "MOTHER"
    Red Pro Primes T1.8: 18,25,35,50,85,100 (all metric), red CF zoom 18-50 T3 (imperial), Red Pro Zoom 17-50mm T2.9 (m), Red zoom 50-150 T3 (m) + 300mm T2.8 (i), RED Pro Zoom 18-85mm (i)

Reply With Quote  

Jepp, var der.
    ( Jeg har for det meste erfaring fra stillbilder, så dette får bli mer utfyllende fra de som har mer peiling på 35mm enn meg. )
    RED ble skutt side om side med 35mm, i følge arrangøren for første gang i verden. Begge ble først vist som 2K printouts. RED så ut til å mangle endel fargedybde i forhold til 35mm, og det var en slags softing på resulatet. Det så ut som det var mer detaljer i 35mm shotsene. I tillegg ble (selvølgelig) RED raskere brent ut enn film, men dette er jo et kjent fenomen fra alle digitale brikker. Normalt ville man ha undereksponert RED en del, for så trekke det opp i post. Red hadde langt mindre korn i utebildene, og disse manglet "flimmeret" i kornet som vi så på 35mm. RED-filene ble kjørt relativt rett ut uten noen særlig behandling, så det kan være mulig at resultatet forbedre en del i forhold til det vi så.
    Etter denne gjennomgangen viste de et kort utdrag i 4K (så mye som de hadde rukket å ingeste, ting tar tid i 4K!!!) Det gikk et sus gjennom salen da vi så detaljerikdommen i bildene. Jeg må si at jeg syns det var skikkelig rått å se alle porene i brosteinene (bildet var av hele gata).
    Til slutt hadde Apple en rask gjennomgang av workflow, og det så relativt greit ut (har ikke så mye erfaring på denne fronten, så andre får kommentere mer her). Håper dette stilte noe av tørsten etter nytt. :)

Gisle
    Reply With Quote  

Takk Gisle, jeg fant også en annen rapport her:

http://www.norskfilmforum.com/module...ewtopic&t=5333

Det jeg leste ut av den er omtrent det samme som du kom med.
    Jeg tror personlig at man som fargekorrigerer/klipper må ha litt fartstid med RED ALERT / REDCINE for å få gode redultat, selv med all verdens erfaring fra andre program/hardware så blir ett par timer med disse applikasjonene litt snaut, og sånn sett virker det på meg som om 35mm fikk en liten tjuvstart her. (basert på det jeg hører folk si - jeg var jo ikke der...)
    Og fra hva jeg leste i det andre forumet, så kan det virke som om de har overeksponert RED - og da får man jo stygge highlights.

Jeg har jo ikke sett noe av det, men det er nå inntrykket jeg får.

Var det mange folk der? Synes du RED virket "overbevisende" i denne sammenhengen, eller ble den naturlige konklusjonen for filmfolket "film er best om man har nok penger"?

Reply With Quote  

8. #18 hva var egentlig vitsen? 
    Jeg var ikke ikke i Bergen, så mine uttalelser er basert på hva jeg har lest:

Hvis de ikke kan eksponere riktig, ikke kjenner RedAlert eller har noen forståelse for arbeidsflyten generelt blir dette på grensen til useriøst. Jeg har all mulig respekt for John Chr Rosenlund som fotograf, bare så det er sagt. Men dette her er ny arbeidsflyt og, som Eirik hinter til, ikke noe du tar på hotelrommet natta før. Hvis jeg skal være litt stygg, kan en slik test først og fremst bevise at du egentlig ikke vet hva du driver med. Overeksponering er som vi vet penere med film enn digital, eller for å si det på en annen måte: Det er (antagelivis) lettere for andre å se at du ikke vet hva du driver med hvis du skyter RED kontra film, film er mer "tilgivende". Vi har derimot lest om tester her på forumet hvor erfarne fotografer og andre fagfolk tar feil av film og RED, nettopp fordi RED takler høylys så bra.

Jeg skulle så mye heller sett hva hr Rosenlund hadde fått ut av kameraet hvis oppgaven hans var å overbevise folk om at RED var bedre enn 35mm, og ikke omvendt. Kanskje han skulle sagt "Legg nå merke til de utbrente høylysene - slik blir det når du er vant til å overeksponere litt på 35mm film og plutselig skal skyte lavkontrast RAW-filer med maks dynamikk. Sorry!"

Whatever...

MVH
    Fredrik
    Reply With Quote  

Member
    Hei, vi var to stykker fra yellow film og sjekket ut seminaret.

Vel, alt skar seg jo fordi det var trøbbel med projektor etc... men til slutt fikk vi hva vi ville se...

4K bilde, vist på en 4K projektor... og ja det gikk en "wow" igjennom salen på nattbildene som ble vist...
    disse bildene var verd hele turen opp til bergen!

Ellers så var det herlig å se en heldigital visning. 4K på film er liksom bare halvveis... hvorfor vise på film? Vel, så snar alle kinoene har gått over på digital visning så slipper vi å se film varianten av 4k bildene... slipper ristinger etc.

Ellers, ang. utbrenning.... det er en grunnregel at i digitalt skal det aldri skytes med overeksponering... Det er ALDRI noe å hente, er det utbrendt så er det utbrendt... dette må det tas høyde for i forkant.

Alle som går fra analogt til digitalt lærer dette... (hele lydbransjen har erfart det)

Jeg gleder meg stort til #526 kommer inn dørene, forhåpentligvis før jul!

snakkes Helge
    Reply With Quote  

10. #20 Artikkel i Monitor 
    Er det noen her som har lest siste Monitor? Sammenligning av Viper, F23 og RED. Mark Chiolis fra Thomson Grass Valley (Viper) uttaler seg. "Slik jeg ser det er Red One rettet mot det tradisjonelle 16mm markedet." You wish, sier nå jeg.

Er dette noe en kan oversette og sitere i "hovedforumet"? Sikkert mange som kunne vært interessert i såpass "breiale" kommentarer fra en konkurrent...
    Er litt usikker på om dette er "fair use" og upassende? Monitor er vel ikke noe tungt redaksjonelt magasin, men Chiolis mener jo at "1080P er fullt ut akseptabelt i dette markedet"...
    Reply With Quote